"Απ΄ τα άγρια θηρία το χειρότερο δάγκωμα το κάνει ο συκοφάντης "
Διογένης από τη Σινώπη 400 - 325 π.χ
Μέγεθος γραμμάτων
+ + + + +
Share |

Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2011

Σκλαβενίτης: Επιμένει Ελληνικά με χαμηλό προφίλ και υψηλές επιδόσεις.

Print this post
 Η μεγαλύτερη Ελληνικών συμφερόντων αλυσίδα λιανικής στην χώρα μας (τέταρτη στην γενική κατάταξη μετά τις πολυεθνικές Carrefour, Lidl και ABDelhaise), συγκεντρωμένη αυστηρά στα γεωγραφικά όρια της ευρύτερης περιφέρειας της πρωτεύουσας, με το σταθερά χαμηλό προφίλ που την χαρακτηρίζει εδώ και δεκαετίες, επενδύει ελάχιστα σε διαφημιστικές καμπάνιες αλλά υπηρετεί πιστά το διαχρονικό σύνθημα «τόσο φθηνά όσο πουθενά» το οποίο εφαρμόζει «στην πράξη» με διαρκή αγώνα.

 Η συνεχής προσπάθεια της αλυσίδας να προσφέρει και μια σειρά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με την καλύτερη δυνατή ποιότητα «τόσο φθηνά όσο πουθενά», φαίνεται να έχει πείσει τον σύγχρονο Έλληνα καταναλωτή ο οποίος στις μέρες μας αντιμετωπίζει ολοένα και μεγαλύτερα προβλήματα στην οικονομική καθημερινότητά του.


Το γεγονός αυτό προκύπτει από την σταθερή ανάπτυξη που παρουσιάζει την τελευταία πενταετία, σε πείσμα της βαθειάς ύφεσης που χαρακτηρίζει την Ελληνική οικονομία ιδίως τα δύο τελευταία χρόνια με την συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης, όπως προκύπτει από τον πίνακα που ακολουθεί:


Ι. & Σ. ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ Α.Ε.Ε. , ΑΡ. Μ.Α.Ε. 58892/01ΔΤ/Β05/61 (06)


ΕΤΟΣ
Κύκλος Εργασιών
Μικτά κέρδη
Καθαρά κέρδη προ φόρων 
Σύνολο υποχρεώσεων
2007
960.717.653
239.908.353
14.051.635
660.149.099
2008
1.088.652.557
269.019.459
15.967.000
644.443.000
2009
1.153.499.000
286.804.000
22.559.000
652.645.000
2010
1.191.000.000
296.384.000
30.631.000
645.360.000
Πίνακας: Λ. Κουμάκης


Η αλυσίδα καταστημάτων «Σκλαβενίτης» (για την ιστορία της εταιρίας βλπ άρθρο μας 16/6/2010 Σκλαβενίτης: Η δεύτερη γενιά της οικογένειας τα πάει εξ ίσου καλά, αν όχι καλύτερα …) το 2010 λειτουργούσε συνολικά 73 καταστήματα, ένα επί πλέον κατάστημα από όσα λειτουργούσε το 2009 : Τον Ιούλιο του 2010 λειτούργησε στην Καλλιθέα ένα μεγάλο κατάστημα στο πρώην εργοστάσιο της ΙΖΟΛΑ (και έκλεισε ένα υπάρχον μικρό κατάστημα κοντά στο νέο σημείο) ενώ το επόμενο (73ο και πάλι) κατάστημα της αλυσίδας λειτούργησε τον Δεκέμβριο του 2010 στον Άγιο Παντελεήμονα με συνολικές επενδύσεις που έφθασαν τα 26,5 εκ. Ευρώ.






Το 2011 όμως αποτελεί την χρονιά μιας πολύ σημαντικής ενίσχυσης του δικτύου καταστημάτων της αλυσίδας, μιας ενίσχυσης που οφείλεται  στην δυνατότητα που πρόσφερε η προσφυγή της Atlantic στο άρθρο 99 Ν. 3588/2007 (βλπ. άρθρο μας 28/3/2011Σούπερ Μάρκετ Altantic: Ο Γολγοθάς της εξυγίανσης συνεχίζεται με αμείωτη ένταση – αναστολή διαπραγμάτευσης των μετοχών στο ΧΑΑ).

Η «Σκλαβενίτης» απέκτησε και θα λειτουργήσει μέσα στο τρέχον έτος 10 νέα καταστήματα (όλα από την Atlantic, επί πλέον εκείνου του Αγίου Παντελεήμονα -Μιχαήλ Βόδα- το οποίο λειτούργησε τον Δεκέμβριο του 2010) σε περιοχές που συμπληρώνουν ή ενισχύουν το υφιστάμενο δίκτυο καταστημάτων της αλυσίδας: στην Αγία Βαρβάρα (ήδη λειτουργεί από τον Ιανουάριο 2011), στην Κυψέλη (λειτουργεί από τον Φεβρουάριο 2011), στην Αλσούπολη και στους Αμπελοκήπους (λειτουργούν από τον Μάρτιο 2011), στα Ιλίσσια (Παπαδιαμαντοπούλου) και στο Κορωπί Αττικής (λειτουργούν από τον Απρίλιο του 2011), καθώς και σε Βάρκιζα, Ζωγράφου, Κηπούπολη και Νέα Σμύρνη (θα λειτουργήσουν μέσα στο 2011).

Μια άλλη χρονιά σημαντικής ενίσχυσης του δικτύου καταστημάτων της «Σκλαβενίτης» ήταν το 2007 όταν εξαγόρασε 18 καταστήματα της αλυσίδας «Παπαγεωργίου». Το τρέχον έτος 2011, με την συμπλήρωση 83 καταστημάτων η αλυσίδα αναμένεται να εδραιωθεί στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης πλησιάζοντας την ΑΒ Βασιλόπουλος (Delhaise) που βρίσκεται στην τρίτη θέση (Αναλυτικά στοιχεία των 10 κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας με βάση οικονομικά στοιχεία έτους 2009 βρίσκεται στα άρθρα μας 30/6/2010 Top 5 αλυσίδες λιανικής & χονδρικής: Ποιους επηρέασε η οικονομική κρίση το 2009 και ποιοι συνέχισαν την αναπτυξιακή τους πορεία και 23/7/2010 Top 10 : Οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής και χονδρικής της χώρας μας - Αναμένονται εξελίξεις για Aldi και Ατλάντικ που θα αλλάξουν τα σημερινά δεδομένα  - αντίστοιχα άρθρα μας με βάση τα οικονομικά στοιχεία έτους 2010 θα δημοσιευτούν μέσα στο καλοκαίρι).

Το χαμηλό προφίλ που χαρακτηρίζει την «Σκλαβενίτης» (όπως άλλωστε και άλλες εταιρίες ελληνικών συμφερόντων όπως η Metro & My Market του Ομίλου Παντελιάδη, η Μασούτης και ο Γαλαξίας) συνδυάζεται με υψηλές επιδόσεις που γίνονται ακόμα υψηλότερες όταν αναλογιστεί κανείς ότι διανύουμε περίοδο ύφεσης και οικονομικής κρίσης.

Τα αίτια της πολύ καλής πορείας και των υψηλών επιδόσεων της αλυσίδας είναι πολλά και σύνθετα. Από αυτά ξεχωρίζουν:

(α) Το management: Νέα γενιά επιχειρηματιών (80% των μετοχών της αλυσίδας ελέγχουν τα τέσσερα παιδιά του Σπύρου Σκλαβενίτη, 14% περίπου ο Νίκος Μαμιδάκης και 6% περίπου ο Ανδρέας Ποταμιάνος) με όραμα, θεωρητικά εφόδια, εργατικότητα και θέληση. Και το σπουδαιότερο: Σεβασμό στις αρχές, στις πρακτικές και στις αξίες που ακολούθησε πιστά ο Σπύρος Σκλαβενίτης, η «κινητήριος δύναμη» που δημιούργησε και καθιέρωσε την αλυσίδα.

(β) Ελεγχόμενη ανάπτυξη: Η διαχρονική ανάπτυξη της εταιρίας υπήρξε πάντοτε ελεγχόμενη χωρίς την ανάληψη οικονομικών κινδύνων που θα έθεταν σε κίνδυνο την πορεία της επιχείρησης και των εργαζομένων σε αυτήν (σήμερα, 7.500 περίπου εργαζόμενοι). Το σύνολο των υποχρεώσεων της αλυσίδας βρίσκεται κάτω από το 60% του ετήσιου κύκλου εργασιών της – όταν σε άλλους κλάδους ή επιχειρήσεις φθάνει ή ξεπερνάει ακόμα και το τριπλάσιο του ετήσιου κύκλου εργασιών. Ο μέσος όρος κύκλου εργασιών ανά κατάστημα είναι μακράν ο υψηλότερος στην Ελλάδα μεταξύ όλων ανεξαιρέτως των αλυσίδων λιανικής και ένας από τους υψηλότερους σε Ευρωπαϊκό επίπεδο!
Με δυο λόγια: Μια πολύ νοικοκυρεμένη επιχείρηση που προσφέρει στην εθνική μας οικονομία συνεχώς επενδύσεις, φόρους, απασχόληση, ασφαλιστικές εισφορές και από τα ράφια της προϊόντα εκατοντάδων ελληνικών επιχειρήσεων.

(γ) Υποστήριξη καταναλωτών: Η υποστήριξη των καταναλωτών στην αλυσίδα είναι εκπληκτική, χωρίς την παραμικρή μαζική διαφήμιση!  Όταν οι πολυεθνικοί ανταγωνιστές της που βρίσκονται στην κορυφή της Ελληνικής αγοράς «βομβαρδίζουν» με πολυδάπανες διαφημιστικές εκστρατείες, η «Σκλαβενίτης» δεν διαθέτει (τουλάχιστον μέχρι σήμερα) ούτε καν ιστοσελίδα που να γνωστοποιεί τις προσφορές που κάνουν οι διάφορες εταιρίες μέσω των καταστημάτων της!
Όλη η διαφημιστική δαπάνη που θα έκανε διοχετεύεται στην υποστήριξη χαμηλότερων τιμών για να στηριχτεί καλύτερα το διαχρονικό μήνυμα «τόσο φθηνά όσο πουθενά».

(δ) Εταιρική κοινωνική ευθύνη: Η εταιρική κοινωνική ευθύνη της «Σκλαβενίτης» εκδηλώνεται τόσο απέναντι στο κοινωνικό σύνολο όσο και απέναντι στους 7.500 περίπου εργαζόμενους σε αυτήν. 

Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες που εντάσσονται στην συνεισφορά της για την προστασία του περιβάλλοντος, όπως η εγκατάσταση και λειτουργία (σε πιλοτική βάση) ειδικού συστήματος  παρακολούθησης και μείωσης ενεργειακών δαπανών, η συλλογή και η παράδοση για ανακύκλωση (σε εξωτερικούς συνεργάτες) χαρτιού, πλαστικού, ξύλου, σίδερου, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών μικροσυσκευών, λαμπτήρων, φωτοσωλήνων, μπαταριών καθώς μαγειρικών λιπών που προκύπτουν από όλες γενικά τις δραστηριότητές της αλυσίδας, η αδρανοποίηση σε πιστοποιημένες εταιρείες των ζωικών υπολειμμάτων που συγκεντρώνονται,  η αντικατάσταση των συμβατικών τσαντών συσκευασίας από φωτοβιοαποικοδομήσιμες, ενώ παράλληλα, προωθείται η τσάντα πολλαπλών χρήσεων, η διοργάνωση δράσεων ενημέρωσης καταναλωτών σχετικά με την ανακύκλωση και τους ειδικούς μπλε κάδους σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης  καθώς και η συμμετοχή στο ομαδικό σύστημα ανακύκλωσης της εταιρίας, η συγκέντρωση βρόχινου νερού για το πότισμα χώρων πρασίνου (στο νέο κατάστημα της Καλλιθέας), η μείωση των απορριμμάτων με καλύτερη διαχείριση των ανακυκλώσιμων υλικών που περιέχονται σε αυτά, η συλλογή και η ανακύκλωση λευκού χαρτιού τόσο από τα κεντρικά γραφεία όσο και από την Σχολή Σπύρος Σκλαβενίτης, η χρησιμοποίηση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον για την ψύξη των ψυχόμενων εγκαταστάσεων, η συμμετοχή σε αναδασώσεις περιοχών που έχουν πληγεί από πυρκαϊά καθώς και σε δραστηριότητες Δήμων & Κοινωνικών Φορέων για την προστασία του περιβάλλοντος.

Στην δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνονται πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην κάλυψη αναγκών των εργαζομένων, η ανάπτυξή τους καθώς και η διασφάλιση του βιοτικού τους επιπέδου. Μεταξύ των πολλών και διαφορετικών δράσεων περιλαμβάνονται η προσφορά δωροεπιταγών (Χριστούγεννα και  Πάσχα) για αγορές από τα Καταστήματα της αλυσίδας, η χορήγηση έκπτωσης (10%) για αγορές ειδών ένδυσης, υπόδησης και  οικιακού εξοπλισμού αλλά και εκπτώσεις για αγορές από εμπορικές επιχειρήσεις τρίτων, για παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε Ι.Ε.Κ., φροντιστήρια ξένων γλωσσών κ.α., η παροχή συμβουλευτικής υπηρεσίας για θέματα οικογενειακής οικονομικής διαχείρισης, η διεξαγωγή εκπαιδευτικών σεμιναρίων κοινωνικού χαρακτήρα (π.χ. διακοπή καπνίσματος), η Τράπεζα Αίματος «Σκλαβενίτης», η διοργάνωση ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων (ετήσιο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου, rafting, τοξοβολία, πινγκ-πονγκ, βόλει, ημερήσιες εκδρομές ή άλλες εκδηλώσεις όπως παιδικό αποκριάτικο πάρτι), η Κατασκήνωση για τα παιδιά των Εργαζομένων, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τα παιδιά των Εργαζομένων όπως παραγωγή άρτου, ζαχαροπλαστική, κτηνοτροφία κ.α.

Αξίζει να αναφερθεί πως η προσθήκη 200 και πλέον εργαζομένων της Ατλάντικ στους εργαζόμενους της «Σκλαβενίτης» πραγματοποιήθηκε πριν από λίγους μήνες με μια μικρή «λεπτομέρεια» που πέρασε σχεδόν απαρατήρητη από τα ΜΜΕ που συνήθως θορυβούν για κάθε ίχνος «αρνητικής» είδησης, αγνοώντας επιδεικτικά κάθε «θετική»: Η «Σκλαβενίτης» κατέβαλε (χωρίς φυσικά καμιά υποχρέωση, αφού σαν αγοραστής μπορούσε κάλλιστα να επιβάλλει τους δικούς του όρους) ανεξόφλητα δεδουλευμένα τεσσάρων μηνών καθώς και το δώρο Χριστουγέννων σε όλους τους εργαζόμενους της Ατλάντικ που ενέταξε στο δυναμικό της. Έτσι, σεμνά και ταπεινά, χωρίς τυμπανοκρουσίες!

(ε) Σεβασμός προς τους προμηθευτές: Η αλυσίδα επιδεικνύει σεβασμό όχι μόνο στο κοινωνικό σύνολο ή στους εργαζόμενους σε αυτήν αλλά και στους πολυπληθείς προμηθευτές της. Η τεράστια σημασία που έχει (ιδίως στις μέρες μας) η πολιτική αυτή της αλυσίδας προς τους προμηθευτές της έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την εκ διαμέτρου αντίθετη πολιτική που ακολουθεί  γνωστός και πανίσχυρος πολυεθνικός όμιλος καταταλαιπωρώντας τους Έλληνες προμηθευτές του με επώδυνες και πολύμηνες καθυστερήσεις πληρωμών καθώς και πολλές άλλες αρνητικές πρακτικές απίθανων εμπνεύσεων. (Στο μέλλον θα ασχοληθούμε αναλυτικά με το θέμα αυτό μόλις εξασφαλίσουμε «αποδεικτικά έγγραφα» από τους τρομοκρατημένους προμηθευτές).




Η αγορά λοιπόν γνωρίζει πολύ καλά ποιοι είναι εκείνοι που αντιμετωπίζουν με σεβασμό τους προμηθευτές τους, σαν πραγματικούς συνεργάτες που βρίσκονται μάλιστα σε δυσχερή θέση, και ποιοι τους αντιμετωπίζουν σαν υπηρέτες που είναι υποχρεωμένοι να εκτελούν τις διαταγές τους χωρίς να μπορούν να αρθρώσουν λέξη. Και όπως είναι φυσικό, ανταμείβει τους πρώτους.

Συμπέρασμα: Πίσω από κάθε πετυχημένη πορεία υπάρχουν «στοιχεία» και «αιτίες» που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά ιδίως όταν ακολουθείται πιστά η διαχρονική στρατηγική του «χαμηλού προφίλ» που διακρίνει συνήθως όλους τους ανθρώπους αξίας και τις επιχειρήσεις τους.

Αυτά τα  «στοιχεία» και οι «αιτίες» στην περίπτωση της «Σκλαβενίτης» είναι τόσο πολλά και ισχυρά (ενισχύονται επί πλέον με δυναμισμό και ελληνικότητα), ώστε οι Έλληνες (και όχι μόνο) καταναλωτές ανταμείβουν απλόχερα την αλυσίδα, χαρίζοντας επιδόσεις που θα ζήλευαν πολλοί από τους πολυεθνικούς κολοσσούς που την ανταγωνίζονται στην ελληνική αγορά!



Λεωνίδας Κουμάκης*
14 Ιουνίου 2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...